Sunday, March 16, 2014

COLLAGE

Collage er så mangt, og det er mange former for å sette sammen en collage på! 
I denne artikkelen skal vi ta for oss noen teknikker og former for collage, og på den måten kanskje skape litt blest om disse teknikkene som noen av oss gjorde for flere år tilbake.

Som det ble skrevet over, så er collage så mangt og kan bestå av mange elementer både på kort, LO'er, Art Journal-sider og masse annet. Den mest kjente teknikken er kanskje å lage en collage i form av et bilde, særlig på et lerret!

For mange er collage lag på lag som blir satt sammen til et bilde! Jeg vil si at det er en artistisk sammensetning av forskjellige materialer som f.eks. papir, tekstil, skrift, stempler, o.l. Sett sammen avis- og magasin utklipp med mønsterpapir i dine favoritt farger eller lag en bakgrunn med mønsterpapir og skriv direkte på bakgrunnen med forskjellige penner. Det hele handler om lek med kreativiteten, sette sammen bilder som blir til et helt nytt bilde etter din egen fantasi...

Collage is a huge word in the creative world, and there are a lot of different ways to make a collage! In this article we will look closer on different techniques, and hopefully get this artistic form of creativity on the map again!

As I wrote above, collage is a huge word and you can use it on so many projects - cards, layouts, art journaling and lots of other projects. The most common technique I believe is to make a collage as a picture on a canvas or simular frames. 

I would say that a collage is layer on layer put together to create a picture! An artistic way to combined papers, fabrics, letters, stamps and simular items. Put together elements and create new pictures after your own imagination, or make a background with lots of written words and sayings. It's all about the creative playfullness!

*****



Gunn

For denne teknikken hadde jeg lyst å lage en AJ side hvor jeg kombinerte Collageteknikken med bruken av Faber Castell Big brush pens.

I wanted to make an page in one of my Art Journals and combine collage with my big brush pen from Faber Castell.


Jeg tok å laget striper av to forskjellige mønsterark og limte disse på siden i forskjellige retninger. Deretter tok jeg et tynt lag Gesso og litt forskjellige farger maling. Lot dette tørke og brukte stensil  om strukturpasta å laget litt mønster. På dette og litt rundt brukte jeg litt forskjellig spray. Da dette var tørt brukt jeg Gel medium for å få en skinnende overflate. Dette gir meg litt tid før tusjene tørker og jeg kan "kline" de litt utover for å skape skyggelegging. Jeg stemplet litt rundt sånn tilfeldig og brukte stensil og hvit maling for å lage litt mer mønster. Deretter brukte jeg hvit tusj og laget juksesøm for å få litt mer liv på siden.

So I took stripes of pattern paper and clued in different directions and then I took a really thin layer of gesso before I had some paint random over the page. When that was dry I used some light molding paste and a stencil to make some patterns. I did use different mist on the page and made sure everything was dry. Then I used gel medium- glossy over the hole page so it became kind of glossy. That allows me to distress the markers before they dry. I did some stamping and stenciled some white patterns as well.
Had some flowers and and images to it. For some highlights I added some marker stitches.

*****


LindaSS

Jeg hadde det veldig moro med denne her, og må vel innrømme at jeg tok litt av...

I have had a lot of fun with this one.. and half  to admit I went  a little over board..


Bakgrunnen er laget med å legge lag på lag med tapet som jeg hadde revet opp...  limt fast med limpistol kun midt på biten, slik at kantene fikk være "frie". Dette er med på å skape mye liv og tekstur i bakgrunnen min og skaper det perfekte grunnlag for litt mixed media lek.

The background is made by laying down layers of wallpaper that I tore up... glued down just in the middle of each strip so the edges of each is "free".. This gave the background more life and texture and made the perfect start for some mixed media play.





Over laget med tapet tok jeg modeling paste igjennom en mursteinstensil og jeg startet å miste litt.. Trerammene og trenøkkelen fra Prima fikk mister og crackle Paint på seg.. Det samme fikk også metallblomsten fra Korthobby. Ordene er fra Tim Holtz

Then I added modeling paste to a stencil with bricks and started to do some misting.. The woodframes and key from Prima got misted and some crackle paint on them.. and so did the metalflower from Korthobby.. The words are from Tim Holtz.


Til å skape mer dimensjon i bakgrunnen har jeg også brukt bead gel og embossingpulver.

To make more dimenson I added bead gel and embossinpowder..




Inger



Same same but different.

Varje gång jag gör ett collagekort i den här stilen undrar jag alltid varför jag inte gör det oftare för jag tycker det är roligt. Dessutom gillar jag att använda upp lite av småbitarna, har ju mängder!

Every time I make a card in this collage style I wonder why I don't do it more often, it's so fun! And I like using up bits and pieces of my backgrounds.


  

On this card I have jused 3 different lines from Graphic 45.
The background is from "Twelve Days of Christmas" 6x6 cardstock. I have cut out 25 pieces, Brushed and distressed the edges.


The Pictures and post card is from "On the Boardwalk" line. It is a old line, but I still love it. In this Project I have jused a lot of 3D foam. The flowers are from Storyteller and Wild Orchide Craft.


The light house, fishtales and pennants is from the New line "By the sea" I have jused Glossy Accents on the pennants, painted the light house With Glimmer Glaze. I juse this Products a lot, it gives the Project a Nice touch.


This is the backside of the card. Here I have jused paper from "Twelve days of Christmas" and the picyure is from the "Boardwalk" Collection.


Innside the card I also jused paper from "Twelve days of Christmas"
The stamp says: Happy birthday in Norwegian.


The dies is from Sizzix.





Jeg har laget en layout som collage. Dette er en skisse fra Primas "Build a Page" for mars. Temaet jeg valgte for layouten var et kurs jeg hadde med Sherry Mendoza i 2012. Dette var første gangen jeg brukte dylusions sprayer, Perfect Pearls, glimmer mists og Gesso.

I have made a layout as a collage. This layout is a sketch from Primas "Build a page" for March. The theme I chose for this Layout was an art class I had with Sherry Mendoza back in 2012. This was the first time I used dylusions sprays, Perfect Pearls, glimmer mists and Gesso.  


Jeg har brukt dylusions sprays for å farge bakgrunnen. Glidlåsen har blitt sydd inn mellom to lag med papir, før den har blitt festet til bakgrunnspapiret. Jeg har limt på forskjellige deler fra en gammel symaskin og et målebånd. Bokstavene ART, har blitt malt med akryllmaling og krakeleringslakk. De har så blitt dekket med Glossy accent.

I have used dylusions sprays to colour the backgrounds. The Zip has been sewn in between two layers of paper, and glued to the background paper. I have added different parts from an old sewing machine and bits from a tape measure. The ART letters has been painted with cracle paint and covered with Glossy accent.


Silje


Har laget Collage på en tag av restepapir. Mønsteret er satt sammen etter hva
slags papirbiter som lå på scrappe-pulten min : )

Made a Collage on a tag from paperscraps found on my scrapbooking desk ; )



We hope you found some inspiration from our Dt's Collages
to use in your own artwork! ; )



No comments: